Guld till Fredrik Larsson

5-årige sonen Hugo kom genast springande med passande hatt till pappa Fredrik Larsson när SM-guldet i Supernationell var säkrat. Foto: Annemo Friberg

Visst grejade Fredrik Larsson guldet i Supernationell. Med klok och taktisk körning var han mästare redan då kvalet var avverkat.

Efter fem deltävlingar hade han skaffat sig ett gyllene läge och ledde med 21 poäng mot tvåan Linus Westman.
Det visade sig bli oslagbart. Differensen växte till och med till 23 poäng. För Fredrik lyckades hålla sig kall.
– Ingen anledning att gå i närkamp med någon, utan hellre förlora en poäng i så fall. Och köra hårdare när jag inte hamnade i trafik, säger Fredrik.
Hans numera svarta Toyota Corolla var så klart synad i alla sömmar, men det gällde givetvis för alla konkurrenternas bilar också.


Forne snöskoterproffset Emil Öhman vann finaltävlingen, men hade inget med medaljerna att göra. Där var tvåan Fredrik Tiger ett större hot, och han försökte ”dränka” Fredrik Larsson under prisutdelningen för att MK Speed-föraren knep guldet från norrlänningarna. Foto: Hans Friberg

Linus Westman var den som hade allt att vinna. Men förlorade guldet då han inte lyckades kvala bättre än sexa. Å andra sidan klämde han i med tredje tid i första omgången, trots punktering! I omgång två var han jämsides av startplattan med Emil Öhman.
– Vi var ihop, fast inte alls hårt. Men det måste ha tagit klockrent på mitt framhjul för jag for i sidled och fick släppa förbi allihop och ta alternativet direkt, berättar Linus.

Bekymren fortsatte, för i sista omgången fick han inte i fyrans växel när han skulle ut ur startböjen och blev stressad när dansken Konge kom upp jämsides.
– Då bromsade jag bort mig, fick stoppsladd och släppte alla före mig igen, suckar Linus.
Sedan vann han i alla fall semin hyfsat enkelt. Men fick för låga startvarv i finalen och sedan svårt att se något. Kom så jämsides med Fredrik Tiger när han kom ur alternativet och i den fighten knäckte Linus framvagnen.
– Att guldet skulle bli svårt det visste jag. Men det grämer mig att tävlingen i sig blev så dålig, säger Linus som slutade fyra i Västerås och tog silvret.

Bronset fixade Fredrik Avelin. Med mattsvart Lexus och all reklam i guld var det lätt att förstå att han siktade högre, och i första omgången satte han en kanontid. Nio sekunder före konkurrenterna. Men sedan kom regnet och det är inte riktigt hans grej. I semin strejkade dessutom kupéfläkten, så det han såg genom imman var de andras bromsljus. Lyckades ändå greja en finalbiljett där han gjorde en bra start.
– Men jag hamnade ute i det lösa och fick ta alternativet direkt. Sedan blev jag för ivrig och bromsade på mig, suckar Fredrik.
Varpå mästaren från 2015 snurrade bort silverchansen efter velodromen.
– Det tar en stund att prova ut en ny bil och så mycket ny teknik, så ur den aspekten är jag nöjd. Och får jag bara smälta det här ett par dagar kommer jag att vara glad även över bronset. Men just nu svider det, säger Fredrik.

Svider gör det säkert hos Fredrik Tiger också. Han fick en rejäl tryckare redan i första omgången, teknisk flagg och fram med både slägga och portopower för att få 240:an rak igen där fram. Men skam den som ger sig och i andra var han kvalsnabbast. Trea totalt efter tre genomförda omgångar och hade han bara vunnit finalen istället för att bli tvåa hade han nått en medalj. Nu slutade Tiger fyra, två poäng efter ”Fidde”.
– Det har ändå varit kul att få vara med och leka, och det viktigaste var ändå att jag hade Linus Westman bakom mig i finalen, skrattar Tiger.

Allt som oftast såg det ut så här, med Tväråns skoteress Emil Öhman i ledning. Här jagas han (eller jagar ifrån?) Fredrik-gänget med Tiger närmast, Avelin därpå och sist Larsson. Foto: Hans Friberg

Den som var allra värst var Emil Öhman. Den dubble världsmästaren i skotercross for fram som en furie. När alla bara gapade över Fiddes tid i första kvalomgången kom han i sista heatet och var ännu snabbare! Dryga sekunden faktiskt. Det var bara Tiger som tvålade till han i andra omgången, annars idel triumfer för Emil. Ibland med hästlängder dessutom!
– Tydligen är regn mitt favoritunderlag! Jag visste inte det, och blev irriterad på mig själv för att vi inte testat det. I de två sista kvalomgångarna var jag bara marginellt före så det gick inte att slappna av, säger Emil.
Vilket gjorde att han blev lite passiv, fick en dålig start i semin och var faktiskt nere på fjärde plats ett tag.
– Men efter ett varv kom jag på hur man skulle göra och knaprade in på Tiger. När jag sedan såg tiden jämfört med den andra semin kändes det lugnare. Det skulle kunna gå om jag satte en bra start.
Han gjorde en lamellrysare och for iväg ensam som självaste blixten. Sedan växte luckan.
– Ja, det kände jag och kunde koncentrera mig på att sätta linjerna, för bilen gick perfekt!
Efter att ha vunnit finalen med över sex sekunder är frågan: Kör han hela säsongen nästa år?
(Skratt!) Det är för tidigt att säga, men visst ger det mersmak när man lyckas vinna. Det kändes väldigt kul, och jag hoppades på att dra till med en vinst, för det gick ju bra i finalerna i Skellefteå och Piteå. Även om jag inte hade fart nog i Piteå för en pallplats. Vi får se vad det blir för 2018, säger Emil.

Inte mindre än två gånger fick blivande silvermedaljören Linus Westman inse att det gått på tok och hela gänget passerade. Här är det Kenneth Kongo, Tom Atle Sigfridstad, Jörgen Syversen och Kent Jari Olsson som är på väg om. Foto: Hans Friberg

En annan som glänste var Kent Jari Olsson. Kvalde in som nia till semin och körde in som trea efter Emil och Tiger. Utslagna där blev Stefan Åeng, Joakim Evertsson och dansken Kenneth Konge. I finalen körde Kent Jari in som femma efter Linus och före Fidde, inte illa i mördande konkurrens och såphala förhållanden.
Startuppställningen i semi 2 bestod av Fredrik Larsson, Linus Westman, Fredrik Avelin, Thomas Öhman samt norrmännen Jörgen Syversen i en Ford Fiesta MK7 och Tom Atle Sigfridstad i en BMW Totto Power M3. Thomas snurrade tidigt och valde att köra ut i depån istället för att linka till målflagg. Dagen var liksom ändå förstörd. Ut åkte även norrmännen, fast det efter att de tagit sig i mål som fyra och femma.

Urban Bergström var tillbaka, men fick tekniska bekymmer redan i första heatet och tvingades använda det andra till att meka. Något att sätta emot blivande guldmedaljören Fredrik Larsson med hade han inte. Foto: Hans Friberg

Summa summarum tog Fredrik Larsson sitt första SM-guld efter att ha legat i topp sedan Skellefteå. Han har ett par brons från klass 2 sedan tidigare, då han körde en Hyundai Accent.
– Helt suveränt roligt med guld! Fast vi får fira nästa helg för i morgon (läs igår söndag) ska jag vara kartläsare åt Kenny Stavbom i Eskilstuna, säger Fredrik och ler med hela ansiktet. (Kenny och han körde en Fiesta R5 och slutade tvåa totalt).
Silver, än en gång, till Linus Westman som så hett önskade sig ett guld. Förhoppningsvis är hans partners lika hungriga på ädlaste valör och en ny attack nästa säsong.
Brons till Fredrik Avelin, som tog lång tid på sig att bygga Lexusen, och knappast vill skiljas från den redan nu…

_____________
Annemo Friberg