Helt öppet i SN och 2400

Med fjorton i Supernationell och 25 i 2400cc finns det flera heta segerkandidater. De etablerade toppåkarna förstås, men kanske att någon ny rumsterar om.

SNSimonClaesson
Intressant klassbyte gör Simon Claesson. I JSM var han outstanding under två år. Hur det går i Supernationell med hyrd bil visar sig på lördag. Foto: Martin Claesson

Mästaren i SN från 2015 har jobbat intensivt för att få sin Lexus klar för premiär.
– Jag har fått hjälp av Patrik (Ydrefalk), annars hade vi inte hunnit, säger Fredrik ”Fidde” Avelin, som därmed har minimalt med körtid i bilen.
Tvärtom är det för Linus Westman i Corollan.
– Jag har aldrig testat så mycket som i år. 60 varv hemma i Piteå och det känns jävligt bra, säger han.
Linus saknar ett SM-guld, så målet är solklart. En som tänker stoppa den framfarten är Fredrik Tiger.
– Jag skiter i hur det går för de andra bara jag spöar Linus! Nu ska vi trissa upp det här för att få intresse kring rallycrossen, säger Tiger och skrattar gott.
Han började riva sin buss för att göra den i ordning. Så kom beslutet som tillåter ”gamla” bilar och vips fick han bråttom att fixa sin 240.
– Det blir som på the good old days, med bil och släp ner till Strängnäs. Skitkul!
Nyligen var han i Höljes och körde – nya Xtreme i crosskart. Gick till final.

SNFredrikAvelinDet har tagit tid för Fredrik ”Fidde” Avelin att få sin Lexus färdigbyggd. Men nu är den lackad vit och redo för SM-premiär. Foto: Annemo Friberg

Daniel Lundh har stoppat en 3,4-liters motor med åttaventilers Evo-topp i sin C30, för att uteslutande köra SM i Supernationell.
– När vi testade i Strängnäs kändes det att körstilen blir annorlunda med mer effekt. Det tar nog en stund att komma in i det, gissar Daniel.
Full fart hade Fredrik Larsson när han vann finalen i Götene för två år sedan. Nu har han kompletterat det hela med Ydrefalks vinnarkaross och tillhör definitivt toppåkarna. Full gas blir det mot det som glimmar allra mest.

SNDanielLundhEuropamästaren i Touringcar, Daniel Lundh, har byggt om sin Volvo C30 till Supernationell och satsar helt på SM i år. Foto: Annemo Friberg

Joakim Evertsson har köpt tillbaka den S40 han sålde 2014, då BMW:n fortfarande är motorlös.
– Jag far i första hand ner för att få ihop några poäng, det är ju svårt att säga var man står sig, säger ”Jocke”.
Intressant start gör Simon Claesson. Efter två överlägsna guld i JSM har han hyrt en ny BMW E82 Coupé av Jens Lundkvist (Julias pappa).
– Tanken är att vara med och slåss däruppe. Men nu får jag nog lära mig att ta motgångar, vilket jag har svårt för, säger Simon.
Det har Anton Isaksson tvingats lära sig. Men nu är Fiestan i topptrim och segrar ska bärgas.
– Vi har testat i Strängnäs och det funkade jättebra! Det var nära att vi gav upp förra året, men när vi satsat så hårt vill vi göra något av det, säger Anton.
Om nu inte några av resterande förare kliver fram och puttar ner ovanstående i resultatet.

2400MichaelOlanderSäffles Michael Olander har gjort alla nödvändiga förberedelser och är redo att jaga sitt första SM-guld i 2400cc. Foto: Annemo Fribeg

Klass 2, 2400cc, är störst med 25 anmälda och senaste guldet knep Mattias Ohlsson.
– Jag gillar Strängnäs men det brukar alltid strula på något sätt där, så jag hoppas det vänder den här gången, säger Mattias som har exakt samma koncept i år som tidigare säsonger.
Förra året vann Philip Gehrman i Strängnäs och den här säsongen har han inlett med EM-delseger i Spanien. Så han blir giftig.
Även Michael Olander vill hugga till. Han har nyligen fyllt 30 år och bytt jobb så att han numera återfinns på sin pappas bilverkstad i Säffle. Corollan är uppdaterad och nyligen utprovad i Arvika.
– Jag ska göra allt jag kan och hoppas på en bra start i helgen och guld vid årets slut, säger Michael.

2400PerBerglundEn medalj är förstås målet, men inte hela världen som han blir utan säger Per Berglund. Någon som tror att han inte går för seger så snart hjälmen är på? Foto: Annemo Friberg

Per Berglund återgick till Volvo förra året och nu återvänder han även till 2400. Där har han guld sedan tidigare från både 2011, 2012 och 2014.
– Jag trivs i 2-4, och tror att de andra är mer sugna än jag och det kan vara en fördel för mig, säger Per som självklart siktar på en pallplats.
BMW har han kvar, stående tom utanför garaget i Skansen utanför Torsby.
– Går inte Volvon fort nog kan den hamna i skamvrån, fortsätter han.

2400GummseRasmusUnder samma tältduk är Lars-Johan ”Gummse” Gummsesson och Rasmus Olsson bästa vänner. Återstår att se hur det blir på banan när 2400 gör entré. Foto: Annemo Friberg

Som vanligt tänker Rikard Gustavsson, Niclas Härdevik Norström, Rasmus Olsson, Marcus Höglund, Lars-Johan Gummsesson och Emil Nordefjäll hålla sig framme som vanligt och sno så många poäng de bara kan. Niclas har sitt läroår bakom sig i Eskorten och är helt inställd på guld. ”Gummse” har äntligen blivit av med gipset och med den ”lättningen” blev det seger direkt i Svealandspremiären i Nyköping.
– Det går så mycket lättare att köra, så nu ska vi ge de andra en match, säger han.
Per-Erik Blomkvist har också ett år bakom sig i sin Fiesta och det kan betyda avancemang uppåt. Från Lycksele kommer Jesper Carlsson och Per Hedestig, och från Sollefteå Lars Näsholm.

En annan som gärna vill blanda sig i striden är Per-Erik Blomkvist, efter ett inkörningsår i Roger Enlunds ex-Fiesta.
Garanterat blir det också någon överraskning när det hela drar igång i Strängnäs på lördag.

________________
Annemo Friberg