Larsson och Norström i topp!

SNFredrikLarssonCG
Andra raka segern blev det för Fredrik Larsson när Supernationella avverkade sin fjärde deltävling i Skellefteå. Det och att värste konkurrenten fick tekniska problem gav en SM-ledning med femton poäng.
Foto: Christian Gustafsson

Fredrik Larsson tog en ordentligt ledning i Supernationella i Skellefteå. I 2400cc är det fortsatt tätt, även om Niclas Härdevik Norström nu är ensam herre på tronen.

Den som kvalade allra bäst var Tväråns Emil Öhman, som kom till start i pappa Thomas vassa BMW E82. Han radade upp serien 3-1-2 och fick därmed sexton poäng.
Första omgången tog Jocke Evertsson hand om, när han nu ”äntligen” är tillbaka i sin BMW, före Fredrik Tiger. Näst snabbast efter Emil i andra omgången var Fredrik Larsson och trea Daniel Lundh.

SNDanielLundh
I andra omgången satte Daniel Lundh tredje bästa tid och han tog sig till semifinal 1. Men där tog det stopp. Foto: Annemo Friberg

Linus Westman då?
– Åt helvete!
Så kort sammanfattar han lördagen i Skellefteå. Det efter att svänghjulet lossnat i första kvalet och det blev noll poäng där och tji start i andra kvalet. Efter att ha fått alla grejer på plats igen var Linus snabbast i sista omgången, nästa två sekunder före Emil. Trea då Evertsson.
Segern i sista omgången hjälpte föga – Linus gick inte vidare till semi och så var den dagen förstörd.
Större glädje runt den numera svarta Corollan i Fredrik Larssons tält. För han vann första semin, om än skuggad av Emil. Fredrik fortsatte sedan med att ta hem finalen, och synnerligen värdefulla 28 poäng. Det gör att han leder Supernationella klassen med 101 poäng, före Linus som är tvåa på 84 poäng.
Trea över mållinjen var Joakim Evertsson, men bronsplatsen i SM håller Fredrik Avelin – femma i Skellefteå bakom Fredrik Tiger. ”Fidde” har 79 poäng, mot Fredrik Tiger som nu är fyra på 66.
Sexa i finalen blev Pontus Bjuhr, som i första hand laddar för Norrlandsveckan men tar SM-deltävlingarna av bara farten.

SNAvelinpatvaren
På bronsplats var Fredrik Avelin innan start, och han ligger där även efter lördagens dammiga tillställning i Skellefteå. Foto: Annemo Friberg

Klass 1 Supernationell har nu kört fyra av årets sex deltävlingar.

Preliminär SM-ställning i SN efter fyra deltävlingar:
1 Fredrik Larsson, MK Speed, Toyota, 101 poäng
2 Linus Westman, Piteå MS, Toyota, 84
3 Fredrik Avelin, MSK Hammaren, Lexus, 79
4 Fredrik Tiger, Kalix MK, Volvo, 66
5 Anton Isaksson, SMK Valdemarsvik, Ford, 55
6 Kent Jari Olsson, Films MK, Volvo, 48
7 Daniel Lundh, MK Team Westom, Volvo, 44
8 Simon Cleasson, Skene MS, BMW, 39
9 Joakim Evertsson, Lycksele MK, 35
10 Jan Eriksson, Finnskoga MK, BMW, 34

24JesperCarlssonJesper Carlsson gick ut hårt och vann den inledande SM-deltävlingen i Skellefteå i 2400cc. Han har så många kompisar med sig, så han räknar iskallt med att kunna köra hela Norrlandsveckan, plus SM-delarna.
Foto: Annemo Friberg

Lyckseles Jesper Carlsson gillar Klutmarksbanan i Skellefteå, och med två raka DM-vinster i bagaget var han segerviss redan innan start.
– Du ser att det blev som jag sa, säger han med ett gott skratt.
Han började med bästa tid i kvalet, och följde upp med en andra tid i nästa omgång.
– Sen var jag lite för feg i starten, hade lite för lite varv och bilen slog igenom, konstaterar han.

24NorstromBerglundEfter premiären i Strängnäs stod det lika i tabelltoppen mellan Niclas Härdevik Norström och Per Berglund. Efter Skellefteå skiljer det två poäng, till Niclas fördel. Foto: Annemo Friberg

Varpå han hamnade mitt i gröten, snurrade och var bland de sämsta tidsmässigt.
Istället var det Rasmus Olsson som var snabbast i tredje omgången, följd av Rikard Gustavsson och Michael Olander. Närmast bakom Jesper i första omgången var Rasmus Olsson och Niclas Härdevik Norström. I andra höll sig Niclas framme igen, snabbast före Jesper och Marcus Höglund.
Olander tvingades bryta andra kvalomgången, men när det var dags för semi 1 var han den ende i det heatet som gick under fyra minuter. Tvåa där Niclas och vidare gick också Jesper.
– Jag försökte ta rygg på Norström, men hann inte med. Tordes inte ladda på så mycket heller för det var otroligt dammigt, säger Jesper.

Semifinal 2 gick till Rasmus Olsson, även han den ende under 4 minuter. Tvåa där Per Berglund och trea Rikard Gustavsson.
Jesper Carlsson var näst sist ut från starten, men avancerade när de andra hade närkontakt och någon snurrade. Ner mot ravinen stormade han som tvåa. Sedan körde han om Michael Olander på andra varvet. Olander tappade senare hjulet och tvingades bryta.
På tredje varvet såg Jesper att han hade en lucka och tog alternativet, och kom ut framför Rikard.
– Nej, jag har ingen spotter! Jag gillar inte det, utan det är jag som ska köra bilen och ingen annan, fortsätter Jesper.

24MichaelOlanderFörsta semifinalen i 2400cc vann Michael Olander, men sedan tvingades han bryta i finalen och slutade sexa. Det gjorde att han halka ner en placering i SM-tabellen och är nu fyra efter Rasmus Olsson.
Foto: Annemo Friberg

Även om Rikard närmade sig och till slut var i skuffen blev ställningen så i mål.

Fyra sekunder senare stormade Per Berglund in som trea, med Niclas Härdevik Norström i sin skufflucka. De två ledde tabellen innan Skellefteå på 27 poäng vardera. Nu fick Per fyra poäng i finalen, mot Niclas tre. Men det är ändå så att Niclas går upp i ensam tabelltopp, för han var kvaletta medan Per ”bara” var fyra. Därmed har Niclas 51 poäng mot Pers 49.

– Jag är nöjd ändå, för det har varit lite mycket sedan Höljes, säger Per.
Där hjälpte han till med att köra ut mat till funktionärerna, och sedan var han där och testade. Då blev det motortrassel, så hem för att byta och upp och testa igen fredag morgon. Några varv hann han med i alla fall.
Femma i Skellefteå blev Rasmus Olsson och sexa Michael Olander.

För Rasmus Carlsson blev det om omtumlande dag. Första heatet fick han köra om då funktionärerna gjorde en felaktig startprocedur. Så från att ha varit tvåa i det heatet, blev han trea i nästa och sjätte tid. I andra gick han ut med höga tankar, men blev inblandad i en smäll där Philip Gehrman körde punka och Rasmus bjöds på flygtur ut i sandfållan.

– Det värsta var att bakaxeln blev skrot. Helt böjd, suckar Rasmus.
Så den soliga dagen var helt plötsligt rena mörkret. Men efter en lång men framgångsrik jakt i depån fick de tag i en bakaxel hos Jesper Carlsson. I med den i rappet och Rasmus hade anledning att glädjas över det datatrassel som rådde.
– Vi hade nog hunnit ändå, men vi fick lite extra tid. Det fick vi, konstaterar han.
Men utväxlingen var en annan och han kom ut sist i sista omgången, slutade som trettonde man i omgången, fjortonde totalt.

– Inte vad vi räknat med, men å andra sidan såg det helt slutkört ut efter andra omgången. Så ur den aspekten är jag nöjd ändå.
Nu tas Rasmus ordinarie bakaxel omhand av Emil Öhman, så till Piteå blir det nya tag igen, både för Rasmus Karlsson och alla andra i Klass 2 Supernationell 2400cc. Då körs den tredje av sex deltävlingar i årets mästerskap.

Preliminär SM-ställning i 2400 efter två deltävlingar:
1 Niclas Härdevik Norström, MSK Hammaren, Ford, 51
2 Per Berglund, Finnskoga MK, Volvo, 49
3 Rasmus Olsson, Karlskrona AK, BMW, 43
4 Michael Olander, MK Team Westom, Toyota, 40
5 Rikard Gustavsson, Fägre MK, Skoda, 36
5 Jesper Carlsson, Lycksele MK, BMW, 36
7 Marcus Höglund, Finnskoga MK, Skoda, 28
8 Andreas Gunnarsson, Skene MS, Volvo, 23
9 Philip Gehrman, MK Kopparberg, Ford, 18
10 Lars-Johan Gummsesson, SMK Nyköping, Mercedes, 15

/Annemo Friberg