Lervik toppade historiskt

Hela tiden steget före, det var Tom V. Lervik i sin gula ”Bubbla”. Närmare än så här kom inte Lars Andrén (#710), Kjell-Åke ”Snickarn” Hellkvist (#702), Anders Klasson (#714) och Göran ”Zamora” Lind (#709).

Guld till samtliga fyra i tabelltopp inför Västerås! Det betyder att i Supernationell gick den ädlaste medaljen till Fredrik Larsson, MK Speed, och i SN 2400cc grejade Niclas Härdevik Norström, till hemmapublikens glädje, att hålla undan.
I JSM segrade Joacim Rollving, Tomelilla MK, och SMK Nyköpings Rasmus Karlsson skrev in sig som den förste riksmästaren i 2150cc.

Däremot blev det en del omkastningar bland silver och brons. Piteås Linus Westman klarade visserligen silvret i Supernationell och Hammarens Fredrik Avelin bronset, men bara med två poängs marginal till Fredrik Tiger, Kalix MK.
Värre i 2400cc. Där räckte det inte med att Michael Olander, MK Team Westom, åkte snyggt – stundtals – han tappade silvret och rasade av pallen helt. Silver istället till Rasmus Olsson Karlskrona och brons till Rikard Gustavsson, Fjärås.
JSM-silvret gick till Tväråns David Hjertberg, medan Trollhättans Kevin Eriksson kunde hålla sig för skratt. När semi 2 gav sig iväg stod han kvar på plattan, sedan hans BMW kortslutit. Trots att han var kvaltrea knep Anton Carlsson, Lycksele, bronset.
I 2150cc blev medaljtrion den som låg bäst till inför finalen, nämligen silver bakom Rasmus Karlsson till Gustav Johansson, Mariestad MS och brons till Robin Lundqvist, Södra Lappmarkens MK.

Vädret var inte det bästa. Tursamt nog var det i alla fall uppehåll under kvalet, även om det regnet under natten och banan var hal. Med uppehåll blev det allt torrare, och framför allt rättvisa förhållanden.
Trivsamt också med förarpresentation och nationalsång i torrt.
Det var troligen inte de 2000 personer i publiken som arrangerande Västerås MS hoppats på, men ändå gott om åskådare som kantade banan.
Inför semifinalerna började det regna. Inga jättemängder, men fuktigt och kallt blev det.

I Västerås var det äntligen ett lite större startfält i rallycross historiskt, med nio förare i kamp. Maximal utdelning blev det till norrmannen Tom V Lervik i en VW T1. Han var helt överlägsen och tog maximala 30 poäng. När han passerade målflaggan i finalen tog det tio sekunder innan Göran ”Zamora” Lind, Bollnäs MK, körde in som två med sin Volvo 142. Sedan var det betydligt tätare, nämligen åtta tiondelar till trean Lars Andrén, Fjärås. Även han i en 142:a.

Utförligare texter om SM/RM-klasserna publiceras inom kort.

Reportage och intervju P4 Västmanland med Härdevik Norström >>

Ett snabbt klipp med Rasmus Olsson >>

______________
Annemo Friberg