Nästa är Norrlandsturnén

Efter en lång väntan blir det nu tätt på given för 2400cc, med först Skellefteå och strax därpå Piteå. Supernationella ger sig samtidigt i kast med deltävling fyra och fem.

24JesperCarlssonEfter att ha tagit full pott i DM både i Luleå och Vännäs är Jesper Carlssons självförtroende på topp, så han tänker fortsätta sitt segertåg i Skellefteå. Foto: Annemo Friberg

Först ut är Skellefteå den 8 juli med tävling på Klutmarksbanan, dryga milen väster om stan.

– Där har jag aldrig kört, så det ska bli kul med en ny bana, säger Michael Olander i 2400.
Han hade tänkt sig en start i SN i Arvika, men stannade hemma för att plåstra om Corollan som fick lite stryk i Strängnäs. Där slutade han trea, endast fyra poäng bakom Niclas Härdevik Norström och Per Berglund som delar på tabelledningen.

– Jag har byggt om styrningen något, och hållit igång med lite Svealandscup, säger Niclas som ligger tvåa där efter ”Gummse”.

24NordefjallGustavssonAlltid så prydliga Bröderna Johansson Green Team fick inte riktigt den start de drömde om i Strängnäs, då Emil Nordefjäll ligger på trettonde plats i 2400cc och Rikard Gustavsson på sjätte. Nu laddar de om för att klättra i tabellen. Foto: Annemo Friberg

Per Berglund passade på att lufta sin S40 när Supernationella tävlade i Arvika ihop med RallyX. Där var han tvåa i andra semin och slutade trea i finalen med 2,4-motorn.
– Jag ville ju testa som i 2400 för att hålla igång. Det svåra var skillnaden i vikt på drivhjulen, jag hann inte alls med i starten. Så tredjeplatsen är jag jättenöjd med, säger Per.

24NasholmFrån början hade inte Lars Näsholm tänkt att han skulle åka annat än Svealandscupen. Men när det blev i hans tycke långt mellan tävlingarna kommer Sollefteå-föraren också till Skellefteå.
Foto: Annemo Friberg

Lokala aktörer är Jesper Carlsson, Lycksele och Lars Näsholm, Sollefteå. Jesper har bara cirka 15 mil till Klutmarksbanan.
– Det känns lite som hemmabana och den är jätterolig! Lite kuperad, och det brukar gå bra där, säger Jesper.
I tabellen ligger 21-åringen åtta, efter att ha gått från 2150 till 2400. Med sin gamla 240 var han fyra i Skellefteå förra året, och femma året före det. Nu har han hållit ångan uppe med att köra DM med sin BMW M3 – med full pott både i Luleå och i Vännäs.
– Nu har jag ”tänkt vinn” i Skellefteå, hälsar han.

Näsholm har dubbelt så långt till banan, och egentligen skulle Lars satsa på Svealandscupen. Men så blev det långt i tid mellan tävlingarna.

– Jag har åkt väldigt lite norrut, så det blir premiär för mig i Skellefteå. Jag får kika lite på youtube för att se hur det ser ut. Förhoppningen är att nå någon final, men det blir hårt och plasten lär ryka, säger han.
Totalt är 19 anmälda i Klass 2 SN 2400cc.

SNFredrikLarssonFrån vitt till svart vad gäller färgen på Corollan, och från brons till silverplats i SM gick Fredrik Larsson i och med segern på Solvalla. Nio poäng har han upp till Linus Westman. Foto: Privat

Klass 1 Supernationell är ordentligt uppvärmd, efter att ha kört både i Strängnäs, Arvika och Solvalla innan förarna nu laddar för fjärde deltävlingen. För Piteås Linus Westman har guldjakten startat med två segrar och en andraplats på travbanan. Det gör att han leder tabellen med nio poäng mer än tvåan Fredrik Larsson. Nynäshamnsföraren vann på Solvalla och puttade därmed ner Fredrik Avelin ett pinnhål totalt sett.

– Det var skönt! Mycket folk som jag kände på plats, jag knappade in på Linus och det håller spänningen vid liv, säger Larsson.
Dessutom har han en partner som taggade till inför Solvalla, så den vita Corollan har helt plötsligt blivit svart.
– Jättekul det också! GTAB:s bilar är alla svarta och deras logga syntes bra på TV, fortsätter Larsson.
Lite tur hade han också, för hemma igen upptäckte han att topplockspackningen gått, så nu är motorn hos trimmaren.
– Förödande om det hänt i Norrland! Nu bara måste vi få ihop det och komma nyputsade.

SNTigertvahjulFredrik Tiger kallar sin 240 för budgetbilen, men under skalet döljer sig allt en värsting. Inför Norrlandsturnén har han dessutom förbättrat ytterligare för att ge alla andra en match. Foto: Annemo Friberg

Fredrik Avelin kom med ny, helt oprövad Lexus till säsongen. När allt fungerat har han varit snabb, men också drabbats av diverse bekymmer. Nu senast gick fjäderbenet av på träningen, och servon hängde inte med.
– Det hoppas vi reda ut till Skellefteå, så känslan är att det ska bli bra! Tempo finns det så det räcker, när allt funkar, säger han.
Den tredje ”Fredriken”, han med efternamnet Tiger, hoppade över Arvika. Ligger ändå på en femteplats totalt (fyra är Anton Isaksson) efter att ha varit tvåa i premiären och trea på Solvalla. En kille som kan de norrländska banorna och aldrig någonsin kör för annat än seger. Dessutom har han som sport att försöka tvåla till Linus Westman, om inte annat så verbalt.
– Jag var nära att nypa honom på mållinjen i Strängnäs. Nu ska vi ta han, för jag håller på och uppdaterar bilen med lite nya grejer och lite nytänk. Det ska bli full fart på budgetbilen, säger Tiger med ett skratt.
Bilen kommer att tuktas hårt, för sonen Simon kör 240:n i Norrlandsveckan. Samma upplägg har Thomas Öhman och sonen Emil med deras BMW E82. Bara med den skillnaden att där är det Emil som kör SM-deltävlingarna, medan Thomas tar Norrlandsveckans tre deltävlingar.
– Emil blir farlig, konstaterar Joakim Evertsson kort och gott.

SNPontusBjuhr
När drivaxeln gick sönder för Pontus Bjuhr i premiär drog den med sig lite annat, så därför hoppade han Arvika. Men nu är Lycksele-föraren laddad inför ”hemmaplan”. Foto: Annemo Friberg

”Jocke” skruvar febrilt in i det sista för att få BMW:n klar för start. Klubbkompisen Pontus Bjuhr stod över Arvika för att få ordning på sin S40 efter premiären. Sedan åkte han ut som fyra i en hård semi på Solvalla.

– Tanken nu är att ladda mest för Norrlandsveckan, men vi kör SM-tävlingarna också, säger Pontus.

_____________
Annemo Friberg