Norström och Westman jublade

24NiclasjublarMålet för Niclas Härdevik Norström, MSK Hammaren, är att ta sitt första SM-guld i 2400cc, så han hade all anledning att jubla efter den suveräna inledningen på mästerskapet. Foto: Annemo Friberg

Niclas Härdevik Norström i 240cc och Linus Westman i Supernationell. Den ene så glad att han saknade ord och den andre så lycklig att han kramade alla som ville gratulera.

Vassast i den första kvalomgången i Supernationell 2400cc var Niclas Härdevik Norström i sin numera utprovade Ford Escort. Med målsättningen att nå det efterlängtade guldet fick han en perfekt start. Näst snabbast Michael Olander, och därefter Rasmus Olsson, Marcus Höglund, Rikard Gustavsson och Per Berglund.
Inga direkta överraskningar så långt, utan ”gamla” pålitliga kort.
Sedan tog Per Berglund kommandot. Tillbaka i både en Volvo (blå visserligen istället för orange, men ändå) och 2400cc, där han trivs så väl och har SM-guld sedan tidigare. Han flög fram och var den ende nere på 2.57-tider. Här höll sig Lars-Johan ”Gummse” Gummsesson framme och satte tredje bästa tid, efter Per och Rasmus Olsson.
I den tredje omgången var Michael Olanders näst snabbast igen, där Lyckseles Jesper Carlsson satte tredje tid. En snygg upphämtning från att ha varit 23:a i första omgången då han blev vänd, och sjua i andra. Men så är också hans målsättning hög.

– Planen är SM-guld, säger Jesper efter att för första gången ha kört på Strängnäs motorstadion och det i sin nyinköpta BMW M3 från Petter Norsa.

24FortrangtNär alla har samma fart, mål och tanke blir det lätt för trångt. Från vänster Rasmus Carlsson, SMK Nyköping, Daniel Garsten, MK Team Westom, Krisoffer Karlsson, Lessebo MK, och Andreas Gunnarsson. För Garsten slutade det med hjulspår i överkant på skärmen och färdigkört när han nu gjorde sin andra start i klassen efter ett par års uppehåll. Foto: Annemo Friberg

Övriga till semifinal, förutom redan nämnda var Philip Gehrman, Andreas Gunnarsson, Jörgen Gustavsson och Rasmus Carlsson. I den första tog Per Berglund starten från pole, och höll hela vägen. Tvåa Härdevik Norström och vidare gick också Marcus Höglund. Michael Olander var den som tog hand om semi 2, och höll sträckan ut till målflagg. Tvåa Rasmus Olsson och trea Rikard Gustavsson – alltså samma sextett som kvalade bäst.
– Vi har jobbat hårt för att få till tre tävlingar i Lites i sommar, så får vi se om vi kör upp till Norrland eller inte med Skodan. Men troligen, säger Marcus.
Dessvärre fick han bryta i finalen. Där var återigen Per Berglund snabbast och såg ut att ta hem det hela. Men så började Niclas ta in. Mer och mer.
– Jag blev nervös och fick inte till det på det bortre partiet, säger Per.
Det var också en märkligt innan fältet släpptes. Först en tjuvstart, utan att arrangören kunde bedöma vem som var den skyldige. Omstart – och ny tjuvstart. Även denna gång utan att någon bestraffades med två jokervarv. Och medan Per eldade på tog Niclas genast alternativspåret, ofta ett lyckat grepp i Strängnäs. Så blev det också, för när Per svängde in på joker på sista varvet seglade Niclas förbi och tog jublande glad karriärens andra delseger i SM 2400cc. Så glad att han saknade ord. Nu delar han tabelledningen med Per, som körde in som tvåa. Trea blev Rasmus Olsson.
– Trea är hyfsat, speciellt med tanke på den punktering jag hade i tredje kvalet, säger Rasmus.
På grund av den håller han fjärdeplatsen i tabellen, för Michael Olander ligger trea trots att han blev femma bakom Rikard Gustavsson. I finalen fick Olander det tufft redan i en startsmäll och linkade i mål med trasig krängningshämmare och punktering.
– Lite surt, men vi fick viktiga poäng med oss och ett kvitto på att farten finns och att starterna sitter, säger Michael.
Hans plan var att hoppa in i Supernationella klassen hemma i Arvika för att hålla igång körningen.
– Troligen avstår vi det nu, och gör i ordning bilen istället för det är lite skador på rambenet, avslutar Michael.

24KvalheatEn kvartett som brukar hålla sig framme i 2400cc: från vänster Rasmus Olsson (trea i lördags), Per Berglund (tvåa) regerande mästaren Mattias Ohlsson (diskad) och Michael Olander (femma). Foto: Annemo Friberg

24Gehrman
EM-ledande Philip Gehrman från glädja sig åt de internationella framgångarna, för i Strängnäs ville det sig inte och han slutade på åttonde plats. Foto: Annemo Friberg

Nästa SM-deltävling för 2400cc är Skellefteå den 8 juli.

I Supernationella klassen var det tidigt klart vilka tolv som skulle ta sig till final. För av fjorton till start fick Pontus Bjuhr genast ge sig på en drivaxel gick, en sådan där speciell som ska hålla…

– Vi ringde Sellholm, men inte ens han hade någon för i så fall hade vi åkt och hämtat en, säger Pontus.
Nästa att kasta in handduken var Simon Claesson. Detta efter åttonde tid i första kvalet.
– Jag var helt utan servo, och vill ha kontroll på körningen. Så vi kommer tillbaka till Arvika, säger Simon.

SNKamppapallenInbördes kamp, både på banan och på prispallen var det mellan tvåan Fredrik Tiger och segraren Linus Westman. Tiger skojade innan start om att han accepterade en förlust mot vem som helst utom Linus Westman i Supernationell. Foto: Annemo Friberg

Av resterande kom Lars Rosendal i en S40 han nyligen köpt av Sune Rikardsson i Lima.
– Åttonde tid i tredje kvalet är över förväntan, jag har ju nästan inte provat bilen, säger Lars.
Nu fick han bryta i andra semin, precis som Daniel Lundh, men ändå. Den tredje som fick ge sig i då var Andrea Hellqvist. Trots att sonen Oliver levererade segerreceptet:
– Du måste sladda och gasa mer pappa!!!
Men efter alla motorbekymmer var Andreas nöjd med att ta sin BMW 330 till målflagg.
I semifinal ett tog sig samtliga till målet, men för Mikael Eriksson, Joakim Evertsson och Kent Jari Olsson var det färdigåkt.
– Jag visste att S40:n inte skulle räcka till, men är nöjd med att vi fick så pass många poäng med oss i alla fall, säger Joakim.
Kvalet då? Jo, Fredrik Larsson var värst. I särklass. Snabbast i samtliga tre med sin Corolla, och när nu Anton Isaksson fått ordning på sin Fiesta var han kvaltvåa.
– Så otroligt skönt! Äntligen, kvittrade Anton.
Linus Westman, i Fredriks forna Corolla-kaross, var näst snabbast i första, Anton i andra och Fredrik Tiger i tredje. Tiger skrev in sig som kvaltrea.

SNTvapatvarenLinus Westman och Fredrik Avelin gick sida vid sida ut från starten Supernationellas final, och i en ytterrökare kom Fredrik Larsson. Det slutade med att båda Fredrikarna stod på tvären innan första böj. Foto: Annemo Friberg

Efter en intensiv period i garaget hos Patrik Ydrefalk visade Fredrik Avelin upp sin nya Lexus IS200. Skulle den hålla måttet?
– Styrservon måste jag göra något åt för den är ordentligt tungstyrd. Sen är det lite smått och gott, men i stort är jag nöjd, konstaterade ”Fidde” efter kvalet.
Och gick ut och körde till sig segern i andra semin. Då hade Anton tagit starten, men Fidde flög förbi när Anton avverkade alternativet. Anton blev tvåa, före Janne Eriksson som drog en drivaxel på träningen och var nära att ge upp när han missade första kvalet.
– Jag vill hylla Zamora Lind som hade en jag fick låna, säger Janne, som byggde ny BMW till 2016 men inte blev nöjd och bytt en hel del till.
I den första semin missade Fredrik Larsson starten totalt och var sist iväg. Linus Westman tog ledningen och vann före Fredrik Tiger och en vilt spurtande Fredrik Larsson.
Fidde i pole med Linus intill sig. I bredd ned mot högern, där de krokade ihop och den nya Lexusen blev i ett slag bättre begagnad. Då hade Fredrik Larsson gjort en kanonstart och rundat samtliga på yttern, men hann inte riktigt förbi utan fick en kyss han också. Både Fredrik och Fidde hamnade på tvären, med nosen åt varsitt håll.
Fidde fick bryta, men Westman, Tiger och Larsson stormade mot mål med nästan ingenting mellan sig. Fyra Anton och femma Janne.
Bästa tänkbara start för Linus, som tar täten i SM trots att han ”bara” kvalade in som femma. Fredrik x 2 (Tiger och Larsson) kamperar ihop på silverplatsen, endast en poäng före Anton.
– Yeeeeees! Så himla skönt, jublade Linus Westman.

SNAndreasHellkvist
Efter stora motorbekymmer har Andreas Hellqvist fått ordning på sin BMW och körde in som nia i Supernationell. Foto: Annemo Friberg

Solen värmde, och det behövdes för en och annan vindil ville kyla ner. Som vanligt gott om publik på den naturliga läktaren.
– Nej, ingen SM-satsning för min del i år. Men jag måste ju kolla in hur de sköter sig, skämtade Per Engstrand, Ljusdals MS, som rest ner till Strängnäs för att fira sin 36:e födelsedag med att kolla in kompisarna på banan.

Totalt hade han 82 förare att följa.

SNJanneErikssonFinnskogas Janne Eriksson har lackat sin BMW på ett läckert sätt och han sticker ut i det Supernationella fältet. Femma blev han. Foto: Annemo Friberg

Nya tag för samtliga i Supernationell redan i Arvika om knappa två veckor och därefter på Solvalla. Ny text från undertecknads penna dock först inför Skellefteå den 8 juli då samtliga nationella klasser startar.

_______________
Annemo Friberg