Rasmus tog första RM-segern

JSMPallenHelgens tre bästa i JSM. Från vänster tvåan Joacim Rollving, Tomelilla MK, segraren David Hjertberg, Tväråns IF och trean Anton Carlsson, Lycksele MK. Foto: Annemo Friberg

David Hjertberg tog hand om segern när JSM inleddes i Strängnäs, och Rasmus Karlsson blev historisk då han vann den första RM-deltävlingen i 2150cc. Kjell-Åke ”Snickarn” Hellkvist bäst i historiskt.

Elva juniorer till start, så samtliga fick köra semifinal. Dominant så långt Tväråns David Hjertberg. Redan förra året visade han kapacitet, så segern var ingen kioskvältare. Han följde sedan upp med seger i semi 1 och seger också i finalen. Ändå var han lite moloken efteråt:
– Rollving var inte nöjd med min omkörning. Egentligen vill jag undvika närkontakt och inte köra på någon, suckar David.
Även om han tog starten så gick han in i jokern tidigare än Joacim Rollving, och det var i nästa fas, då Rollving tog alternativet som det blev lite kubbning ner mot ”Träsket”. Men domarna såg ingen anledning i att ingripa, och Hjertberg gick mot sin första seger någonsin i rallycross. Sekunden före Rollving, och till JSM-ledning med maximala 30 poäng.

JSMTrioLyckseles Viktor Fahlgren jagas av konkurrenterna Kevin Eriksson, SMK Trollhättan och Anton Carlsson, Lycksele MK, i JSM. Foto: Annemo Friberg

Tredjeplatsen såg inledningsvis ut att gå till Oscar Hansen och Laholm, men han drog på sig en punktering och konkurrenterna kom farande. Istället var det Lyckseles Anton Carlsson som tog sista pallplatsen.
– Min första! Jag kom inte riktigt ikapp de två framför, men jag är ändå nöjd med dagen, säger Anton.
Fyra klubbkompisen Viktor Fahlgren. Sexa Kevin Eriksson, ett nytt JSM-namn från SMK Trollhättan.

JSMOscarHansenEfter att ha kört ett par deltävlingar förra året siktar Oscar Hansen, Laholms MK, på hela JSM i år. Kvalade som fyra och fick tyvärr punktering i finalen. Men han kommer igen. Foto: Annemo Friberg

Anton Eriksson Therus ledde sitt förstas kvalheat då drivaxeln tackade för sig i hoppet. Förut körde han en Kadett, men har nu köpt Hampus Jakobssons BMW med målet att köra hela säsongen. I tredje omgången satte han fjärde tid, men fick bryta i första semin. Niklas Erlewein fick inte riktigt till det den här lördagen, utan slutade fyra i sin semi.
Tjejerna Julia Lundkvist och Nathalie Petersson, Jokkmokk respektive Helsingborg och BMW kontra Audi 80 Coupé, får hem och ladda om.
– Det här året är sista chansen för mig, så tanken är att köra hela mästerskapet, säger Nathalie som nu avverkat sin andra tävling i bilen. Tidigare har hon kört mycket folkrace.

Anton Hedlund började med två fjärdetider, men tog sedan i så pass att han fick avbryta både Q3 och semin.

21LyckseleMKI Lycksele bor cirka 10 000 personer och motorklubben är livaktig. Så många som nio förare fanns på plats i Strängnäs. Från vänster Jens Olofsson (2150), Jesper Carlsson (2400), Viktor Fahlgren (JSM), Per Hedestig (2400), Anton Carlsson (JSM), Pontus Bjuhr (SN), Otilia Lindblad (2150), Joakim Evertsson (SN) och Edvin Lindblad (JSM) som oturligt nog råkade ut för motorras när han lastade innan avfärd. Foto: Annemo Friberg

SMK Nyköpings Rasmus Karlsson fanns med i förhandssnacket när 2150cc intog scenen med status av riksmästerskap. Det lockade 23 förare och verklig otur drabbade Rickard Olsson, Karlskrona, som började dagen med en motionsrunda runt i depån ivrigt sökande en ny tryckplatta till Volvo-motorn i sin BMW. Dessvärre utan framgång. Andra med bekymmer var Tomas Forslöv, Henrik Andersson, Björn Nilsson och Erno Antikainen. Sedan var det ett gäng som denna gång missade semifinalerna: Göran Tell (missade också en runda i alternativet) i sin rejält ombyggda BMW som han hade klar så där en timme innan avfärden från Vännäs, Raymond Nilsson, Berthil Hansen, Jens Nilsson, Ola Stjernen och Niklas Eriksson.

21finalstartTätt, intensivt och dammig när 2150 stormade mot första böj i finalen. Rasmus Karlsson tog starten och ledde hela vägen. Tvåa blev 404 Gustav Johansson medan 406 Robin Lundqvist slutade fyra. Bakom skymtar Richard Ådén. Foto: Annemo Friberg

Kvalade bäst gjorde Gustav Johansson från Mariestad. Förra året gjorde han mycket bra ifrån sig i JSM, men är nu överårig. Visserligen var Rasmus Karlsson vassast i första omgången, men sedan klev Gustav på ordentligt och kunde ta de sexton poängen före Rasmus. Kvaltrea Robin Lundqvist, Södra Lappmarkens MK. Som därmed tog sig rejält från träningen.
– Ja, den var jag missnöjd med! Fick inte till vare sig bromspunkter eller spårval, säger Robin som saknade erfarenhet från Strängnäs-banan.
Emil Appelkvist fyra i kvalet och Richard Ådén femma.

21AbrahamssonAdenVarken Magnus Abrahamsson eller Rickard Ådén ville ge sig i 2150-finalen och det slutade med att Richard landade med bakänden före, ner bredvid hoppet. Magnus grejade sista pallplatsen. Foto: Annemo Friberg

Robin Lundqvist tog starten i semi 1 och höll ledningen fram till sista varvet då Gustav Johansson gjorde en sista attack och tog sig om. Trea Richard Ådén. Utslagna Max Rundberg, Otilia Lindblad och sambon Jens Olofsson. Ett färgstarkt par som nästan krockade när Otilia skulle in i jokern.
– Jag var dyngsäker på att hon tagit alternativet! Därför släppte jag förbi henne lite senare så hon fick en placering, säger Jens som drogs med en trilskande växellåda efter att ha haft bästa träningstid.
Semi 2 vann Rasmus Karlsson med lite marginal, efter att ha varit i ledning över samtliga varv. Lika säker tvåa blev Emil Appelkvist och vidare också Magnus Abrahamsson från Vännäs. Färdiga för dagen var Mattias Härnered, Tom Nilsson och Joakim Hansson.
Rasmus tog starten i finalen, men det var tätt i dammet in i första sväng med Gustav, Richard och Robin som tryckte på bakifrån. Robin svängde sedan in på alternativet.

21NiklasEriksson
Totalt var det 23 förare till start när 2150 körde sin första RM-deltävling. För Niklas Eriksson, SMK Örebro, blev det en något stukad dag med en trettonde plats och fyra RM-poäng. Foto: Annemo Friberg

Först att få problem var Emil Appelqvist, som försökte tuffa runt men fick ge upp det försöket. Nästa att parkera var Richard Ådén, efter en stenhård fight med Magnus Abrahamsson. Det bar sig inte bättre än att de slog ihop uppför hoppet, och Richard studsade ut på innerplan och blev stående i den branta slänten på sidan av hoppet. Han försökte komma loss, men BMW orkade inte upp ur krondiket de luxe. Ändå nöjd med dagen då han drabbades av ett elfel inför Q3 och var sen till start.
Kvar på banan Rasmus Karlsson, Gustav Johansson, Magnus Abrahamsson och Robin Lundqvist, och i den ordningen skar de mållinjen.
– Klart att jag ville vinna. Hoppades! Här i Strängnäs har jag testat och åkt mycket så banan kan jag. Segern behövdes som Norrlandsmotivation för där åker de andra fort, säger Rasmus som därmed tog sin fjärde raka seger.
För som den sällan svarslöse Jens Olofsson mycket riktigt konstaterade, som en hälsning också till sörlänningarna inför Skellefteå och Piteå:
– RM är inte avgjort än….!

HistorisktHerrarna i historiskt lät hornen växa ut i Strängnäs. Den här sekvensen slutar med att Göran ”Zamora” Lind hamnar i räcket, Anders Klasson diskas och Kjell-Åke ”Snickarn” Hellqvist smiter förbi och tar segern. Foto: Annemo Friberg

Sju ärrade herrar i skinande blanka historiska vagnar fanns också på plats. Efter att dammet lagt sig var inte all plåt lika slät och blank för det small lite varstans, inte minst i finalen där både Jan Johansen och Anders Klasson diskades. Tom V Lervik fick inte ens sin fina bubbla till start i finalen, och Göran Zamora Lind fick bryta efter att ha blivit utträngd i räcket innan hoppet. Riktigt tuffa tag när hornen växte ut!
Vann gjorde Kjell-Åke ”Snickarn” Hellqvist i sin Volvo 142 de luxe före Kenneth Johansson som köpt P-O Davidssons Volvo 140.

________________
Annemo Friberg