Rätt studs för Lundqvist i Piteå

406-404-412
Södra Lappmarkens Robin Lundqvist tog hand om starten i 2150-finalen och höll den hela vägen. Här jagad av Gustav Johansson och Erno Antikainen, som också höll sina positioner och slutade tvåa respektive trea.
Foto: Annemo Friberg

I RM för 2150 var Robin Lundqvist dagens vinnare i Piteå, men Rasmus Karlsson höll sig kvar i tabelltoppen.

Först på eftermiddagen samlades de vita stackmolnen över Haraholmen och Piteå Motorstadion. En liten lätt bris såg till att det ynka lilla damm som var snabbt försvann. En härlig dag efter flera dagars regn.
Fullt så solskensglad var inte RM-ledande Rasmus Karlsson, som i vanlig ordning såg ut som presumtiv finalare, utan han blev vänd i andra semin och linkade i mål tvärsist. Arg och besviken.
Inledningsvis var det Erno Antikainen som var värst i sin nya BMW E30, följd av Max Rundberg och Robin Lundqvist. I Andra omgången visade Robin att han var att räkna med, följd av Erno och hemmaåkaren Pär Lidberg, som gör sin tredje säsong både i klassen och totalt. Efter Kalix bytte han motor, då den gamla fyllde upp insuget med glykol.
– Jag hade en oprövad motor stående så den ska vi testa nu, sa han innan start.
En som verkligen fick trösta sig med att i alla fall ha tur med vädret var BK Dundrets Oskar Andersson. Han bröt båda omgångarna och kom sedan inte till start i sista. Otilia Lindblad hade heller ingen lycka, utan växellådan krånglade och ett byte blev nödvändigt. Varpå hon kom ut till tredje omgången lagom för att se konkurrenterna försvinna upp mot kurva ett.

408-417Från att ta elva poäng i Strängnäs och tio i Skellefteå fick Haninges Max Rundberg ett rejält lyft i Piteå där han var kvaltvåa, tvåa i sin semi och fyra i finalen. Vilket gav 23 poäng. Här jagas han av Lyckseles Jens Olofsson.
Foto: Annemo Friberg

Helt smärtfritt var det inte för Robin Lundqvist heller. Han kunde bara lägga i ettans växel när bilen stod stilla, och i tredje omgången fick han åka bärgare från banan. Desto bättre då för Max Rundberg som flög fram till en tid under 3,30 och vann tredje omgången. Tvåa Jens Olofsson, som tidigare inte fått körningen att stämma. Trea Rasmus Karlsson. De sexton poängen till Erno, femton till Max och fjorton till Robin. Vidare till semi var Magnus Abrahamsson, Göran Tell, Jens Olofsson, Rasmus Karlsson, Emil Appelqvist, Pär Lidberg, Sofia Lundberg, Tom Nilsson och som väntat Gustav Johansson – kvalfyra.

AntikainenDet går bättre och bättre för Erno Antikainen, Skene MS. I Piteå kom första pallplatsen i RM 2150cc då han blev trea. I finalen blev det som synes lite närkontakt och han jagas av Göran Tell och Magnus Abrahamsson.
Foto: Annemo Friberg

Semifinal 1 tog Robin hand om, följd av Erno och Magnus som gled förbi Emil Appelkvist när denne tog alternativet. Andra semin var Gustavs, där också Max och Göran gick vidare. Och det var här som Pär gick hårt åt Rasmus, och domarna valde att ta fram den svarta flaggan.
Robin tog starten före Gustav och Erno. Och den ställningen höll sig till målflagg.
– Så skönt efter att det studsat dåligt i flera år! Nu ledde jag hela finalen, säger Robin.
I Skellefteå rasade kopplingen i hans himmelsblå E36:a, så han fick stå över premiären i Norrlandsveckan. Sedan vann han i Kalix och så även RM i Piteå.

OskarAnderssonDagen i Piteå blev inte alls vad Oskar Andersson, BK Dundret, tänkt sig. Även om han försökte flyga fram med sin BMW E36 328 tvingades han bryta de första omgångarna och i tredje stod han kvar i depån. Foto: Annemo Friberg

Gustav knappade in elva RM-poäng på Rasmus, och ryckte med tio mot Magnus Abrahamsson.
– Man siktar ju alltid på att vinna, men jag är nöjd. Speciellt med poängskörden, säger David.
Även Erno var nöjd:
– Det går bättre och bättre!
Fyra Max Rundberg, femma Magnus Abrahamsson och sexa Göran Tell.

Annemo Friberg

Preliminär RM-tabell:
1 Rasmus Karlsson, 72 poäng
2 Gustav Johansson, 66
3 Robin Lundqvist, 61
4 Magnus Abrahamsson, 56
5 Jens Olofsson, 50
6 Emil Appelkvist, 45
7 Max Rundberg, 44
8 Erno Antikainen, 38
9 Otilia Lindblad, 28
10 Tom Nilsson, 25