Stort intresse för RM 2150

Med JSM och nya RM i 2150cc lockas så många totalt som 80 förare till Strängnäs och SM-premiären i rallycross. Tretton juniorer och RM ser ut att bli succé med 22 anmälda.

JSMDavidHjertbergI vintras sköt David Hjertberg, Tväråns IF, motor när han testade isracing. Nu är allt klart i den Scania-gula BMW för en satsning på JSM-guld. Foto: Annemo Friberg

Nyligen fyllde Niklas Erlewein, MK Team Westom, jämna 20 år och vill gärna ha en finalplats i JSM-premiären som ”present”.
– Det vore fint, för vi har lite framtida funderingar på 2400, säger Niklas som var trea i Piteå.
Tuff konkurrent blir Tväråns David Hjertberg. Förra året slutade han på bronsplats med sin BMW E30 M3 och i vintras gav han sig på isracing. Då skar motorn. Men nu är allt i ordning igen och efter testet i Piteå i lördags rapporterar pappa Jonny att allt ser riktigt bra ut.
Med seger senast i Kalix siktar Viktor Fahlgren, Lycksele MK, på medalj i år. Han fortsätter i en BMW-Touring, medan Viktors klubbkompis Anton Carlsson har gått från Volvo till helt nybyggd BMW E30. Andra friskusar från norr är Julia Lundkvist, Jokkmokks MK, och Edvin Lindblad, Lycksele MK.

JSMEdvinLindblad
Förhållandena i Kalix förra året var inte att leka med och just där debuterade Edvin Lindblad i JSM. Nu återkommer Lycksele-föraren för att jaga en medalj. Foto: Annemo Friberg

En som vill sätta emot hårt är Joacim Rollving, tävlande för Tomelilla MK. Förra året körde han bara de två inledande deltävlingarna då det blev gips i 14 veckor, och i år har 20-åringen börjat med två dubbelsegrar i Västerås respektive Arboga med sin BMW E36. ”Hundbussen” kallad.
– Åker inte dit för att bli tvåa. Vi har mer försäsongsträning i år så det känns bättre inför, säger Joacim inför sitt sista juniorår.

RMRasmusKarlssonNyköpings Rasmus Karlsson är en segerrik herre i Svealandscupen. I år hade han egentligen tänkt trappa ner, men med RM i 2150 är han ordentligt åksugen. Foto: Privat

Att 2150cc fått status av riksmästerskap ser ut att bli en succé.
– Jag hade inte tänkt satsa så hårt i år, men det är riktigt kul med RM! Lite ödmjuk är jag, men vi åker till Strängnäs av bara en anledning, säger Rasmus Karlsson från Nyköping.
Han gör sin fjärde säsong med BMW:n och vann nyligen premiären i Svealandscupen som runner up.
– Konkurrensen blir tuffare nu, och det kommer några norrlänningar som jag inte alls kan något om, fortsätter Rasmus.

RMEmilAppelqvistForne junioren Emil Appelqvist har blivit överårig och kommer istället till start i RM 2150cc. Foto: Annemo Friberg

Full koll har däremot Jens Olofsson, Lycksele MK.
– Jag är mån om vem jag möter, kollar tider och kikar på filmer för att se hur de kör och så, säger Jens som vunnit Övre Norras serie två år i rad med sin BMW.
– Att det blev RM är fantastiskt! Nya motståndare och nya banor blir kul, fortsätter han. Flickvännen Otilia Lindblad har en Golf. Hon hatar att vara på tävling om hon inte får köra, och när de ändå ska iväg tar de ner båda bilarna. Golfen är ordentligt genomgången, för den har tidigare krånglat.

RMRickardOlssonGår det bra i premiären kan det mycket väl bli så att Rickard Olsson, lillebror till Rasmus i 2400, fortsätter köra RM med sin BMW. Foto: Annemo Friberg

Vännäsåkaren Magnus Abrahamsson har köpt crosskartveteranen Roger Lundes BMW, och klubbkompisen Göran Tell har bytt sin Opel mot Tobias Linders BMW. Tell var tvåa bakom Jens förra året. Till det Per Lidberg från Piteå. En kille som är svår när allt stämmer i BMW:n.

RMJensFredrikRonnbackEn friskus från norr, Lycksele MK, är Jens Olofsson. Dessutom har han hjärnkoll på sina konkurrenter när han nu ger sig i kast med RM. Foto: Fredrik Rönnbäck

Till det en hoper ”sörlänningar” där killar som Ola Stjernen, Krokom, Tomas Forslöv, Skepptuna och Jens Nilsson, Westom, har härjat i folkrace. Därifrån kommer också Rickard Olsson, som i första hand siktar på Götalandscupen. Men det kan bli RM också om det börjar bra för Karlskronaåkaren. För de flesta andra i startfältet finns gott om erfarenhet från Göta- och Svealandscupen.
– 21 förare är över förväntan! Vi hade nog räknat med femton kanske, säger Conny Nilsson i utskottet och fortsätter:
– 2150 är ett bra mellansteg till 2400 och höjer statusen på bilarna. Startfältet i Strängnäs är ett av de bättre vi haft någonsin, ett värdigt mästerskap!

Supportklass är de historiska rallycrossbilarna, där merparten av förarna också har några år på nacken. En intressant start gör oerhört rutinerade Göran ”Zamora” Lind från Bollnäs MK. Han kör en Volvo 142, en bil åskådarna i Strängnäs får se fler under premiären. Förutom ett par VW:ar.

________________
Annemo Friberg