Vad är rallycross?

Intensivt, tätt, snabbt och viss plåtkontakt. Rallycrossen är fylld av action. Det handlar också om korta lopp, i regel med sex bilar i varje vilket gör att starten är viktig. Kanske rent av det allra viktigaste, för banorna är sällan mer än 1200 meter långa och förarna har bara tre varv på sig innan målflagg. Och efter den asfalterade startrakan väntar lätt kuperad terräng där banan vindlar fram med omväxlande grus och asfalt som underlag. Omkörningar förekommer, men ingen vill släppa någon konkurrent före sig och man får kämpa hårt för att komma om.

I 90 procent av fallen ser publiken hela banan. Ett spektakulärt och spännande moment är det så kallade alternativspåret, en slinga föraren måste välja att köra en gång i varje heat. Detta ökar möjligheten för omkörningar och avancemang i fältet.

Sverige är en framstående nation i Rallycross, faktiskt i topp i hela Europa och har med åren levererat topp förare så som Kenneth Hansen, Lars Larsson och Mikael Jernberg. Men även i dagsläget representeras rallycross landslaget av starka namn så som Hedström, Marklund, Larsson och Johansson mflr. Men det är här på hemmaplan som talangerna odlas, och bredden är väl etablerad med många trevliga tävlingstillfällen.

En av deltävlingarna i EM körs i Höljes i nordvästra Värmland. Då förvandlas den lilla byn med några hundra invånare till en enda stor campingplats med över 25 000 tillresta och en folkfest som är värd att upplevas!

Rallycross klasserna som Svenska förare är aktuella i är: Supercar, Super 1600, Touringcar, JRX, Supernationell, 2400cc, 2150cc och Junior klass.

SM i rallycross avgörs 2012 vid 4 tävlingstillfällen. Poängen från tävlingarna slås ihop och i samband med finalen presenteras mästerskapets vinnare. 4 klubbar arrangerar tävling och man besöker i år orterna Höljes, Piteå, Strängnäs och Götene. Supernationell, 2400cc 2150 cc och Junior klasserna kör samtliga deltävlingar, medans övriga klasser deltar vid Finalen på grund av krockande tävlingar i samband med EM.